Trable normálního průvodce, aneb jak se nezbláznit

Jak na to? 

Užít si cestování. Poznat co nejvíce a zůstat celí? Jen čtěte! Pobaví i zkušeného cestovatele. 

Fotolia 83198044 XS

Fotolia 68875739 XS

big fish troublePrůvodce je povolání zajímavé, různorodé a také trochu dobrodružné. Ač to tak nevypadá, není jen o tom projít se po městě a nezabloudit. Hlava průvodce musí být nabitá maximem informací o památkách, akcích a jiných zajímavých místech. Na první dotaz či zavolání. Plánování, zařizování a organizace jsou jeho denním chlebem. Od nástupu do autobusu až po předání „bez závad“. Přidejte k tomu skupinu 50 cestovatelů a máte o nálož kuriózních situací postaráno.

Nahlédněte „pod kapotu“ zkušeného průvodce a bavte se

situacemi, které nevymyslíte!

Vídeň, hlavní město Maďarska

Průvodce je hlava nabitá, jezdí po světe a musí vědět o všem. Občas hlava vypoví službu. A tak se můžete dozvědět třeba, že Rakousko sousedí s Baltským mořem, že hlavní město Maďarska je Vídeň a druhá světová válka začala v roce 1914. Přeřeky, překlepy a slovní boty bereme jako signál budíku – probuď se průvodče, obecenstvo nespí!

Kruci, tady někde by to mělo být Jízda naslepo aneb tady bychom někde měli být

Jízda naslepo je občasným prohřeškem cestovních kanceláří. V sezóně je dobrých průvodců málo, tak začne boj, smlouvání až nějaká slabší nátura povolí a svolí s výjezdem na místo, kde nikdy před tím nebyl. Průvodce je na místě poprvé a teď babo raď. S očima zapíchnutýma v GPS a s 50ti dychtivými turisty v zádech se z něj pot jenom řine.
Pozn. pod čarou: Milí průvodci, hlavu vzhůru, jistý pohled....nenechte se převálcovat. Zapojte improvizaci, kreativitu a nějak z toho vybruslíte.

Technika nás (ne)zachrání

Plán trasy tvoří společně řidič a průvodce. Nikde není psáno, kdo jakým dílem. Společně hledají nejlepší místa k zastavení, vyložení a naložení. Nikdo vám nezaručí, že vše klapne na jedničku. Objížďka, špatné počasí či mizerné značení vám dokáže pořádně zamotat hlavu. I zkušený řidič se někdy ztratí. „Naštěstí“ nám poradí Mařenka nebo-li GPS navigace. Dáme hlavy dohromady a ejhle GPSka radí, jak z toho ven. Jedna si to štráduje doprava, druhá radí jistojistě doleva a ta třetí? No přece jeďte rovně, to dá rozum!

Čtěte také: 10 postřehů. Jak na cestování

Opakování matka moudrosti nebo čiré šílenství?

Ač se vám některé otázky níže budou zdát opodstatněné, představte si, že je slyšíte denně. Několikrát do hodiny, možná i po několika minutách. Uaaaaaaaaaa. To je čiré šílenství! Průvodče zachovej klid a chladnou hlavu, turista prostě potřebuje být ujišťován, že je o něj dobře postaráno.

Turista: „Za jak dlouho tam budeme?“

Průvodce myslí: Máte to všichni v pokynech, copak neumíte číst?
Průvodce odpovídá: „Záleží na dopravní situaci, předpokládaný příjezd je 10.30.“
Frekvence: několikrát do hodiny nejlépe ode všech cestovatelů

Turista: „Kolik stojí vstupné?“

Průvodce myslí: Máte to všichni v pokynech, copak neumíte číst?
Průvodce odpovídá: „16,5 euro“
Frekvence: při každém nákupu k ujištění, zda ještě existuje prostor k utrácení

Turista: „Jaké myslíte, že bude počasí?“

Průvodce myslí: Copak jsem nějaká rosnička?
Průvodce odpovídá: „Předpovědi hlásí 16 stupňů polojasno. Budeme však vysoko v horách, kde je počasí nevyzpytatelné.“
Frekvence: každé ráno před výletem. Bráno jako zdvořilostní věta

O 3 hodiny později...

Turista: „Tak Vám ta předpověď nějak nevyšla.“
Průvodce povzdychuje: Jsem říkala, že nejsem rosnička.

Turista: „Jsou tady placené toalety?“

Průvodce odpovídá: „Tady se za toalety neplatí.“
Průvodce myslí: A jejda, tady nám taky dali letos nový turniket...
Turista: „Jste říkala, že se tady neplatí.“
Průvodce myslí: Nejsem děd Vševěd.
Průvodce odpovídá: „Turniket je tento týden nový.“

Čtěte také: Jak připravit telefon na cestování

Turista: „Už jste tady někdy byl?“

Průvodce myslí: Ne, jsem tu poprvé.
Průvodce odpovídá: „Ano, ale už je to dávno“

Turista: „Po kolikáté jste tady?“

Průvodce myslí: Je vidět, že jedu naslepo?
Průvodce odpovídá: „Podvacáté“

Turista: „Můžeme si u pana řidiče objednat kávu?“

Průvodce myslí: A proč se ptáte mě? On nekouše. I když tak vypadá.
Průvodce odpovídá: „Určitě ano.“

Že se vám to nezdá nikterak náročné? Že to vypadá jako zcela pochopitelné otázky?
Máte naprostou pravdu.

Čtěte také: 12 tipů, jak cestovat zadarmo

Ale pro jistotu si vyzkoušejte malý úkol:
Klaďte si výše uvedené dotazy každých 20 minut a vydržte to cca 3 dny....

Po 3 dnech: pořád jste svěží a odpovídáte hbitým jazykem?

Fotolia 109601963 XS

Karel a Karel...

Určitě jste alespoň jednou viděli kultovní film každé cestovky – Účastníci zájezdu. A kdo z vás by si nepamatoval scénku s vracením podšálků. Ano, přiznávám je to trochu fikce, ale postavení na opodstatněném a pravdivém základu. Existuje prostě pár věcí (a nemusí to být zrovna podšálky), které řidiče nenechávají chladnými. A scénka o délce pauzy? Ta se u předního skla odehrává pokaždé. Jen v ní hrají hlavní role průvodce a řidič.

Čtěte také: 10 krát pro cestování autobusem

Mluvka nebo ryba. Jaký řidič vás veze?

Zcela zřídka narazíte na řidiče autobusu, který se vyžívá v řečnění. Většinou je problém z něj dostat pár veřejných slov vyřčených do mikrofonu. Milí cestovatelé, neberte si to osobně. Obdivujte jej za to, že vás hodiny a hodiny bezpečně dopravuje tam, kam potřebujete.
Existují samozřejmě i výjimky, ale ne vždy to může být výhra. Typ řidiče „všechno vím a všechno znám“ v kombinaci s typem „můj autobus je ten nejlepší na světě“ vám dokáže pěkně znepříjemnit cestu. Dokonale vás posadí do role žáčka 1.B.
Ať už vás na váš výlet veze řidič mluvka či ryba, pokud nastane souhra mezi průvodcem a řidičem, je vyhráno.

Kam zase přesunuli to muzeum, darebáci!

„A tady za tím rohem napravo je malá socha místního sochaře.“ naviguje průvodce svou skupinu úzkými uličkami. Světe div se, za rohem není nic. A za dalším taky ne. Průvodce červená, skupina zírá. Marné je vysvětlování, že ještě před týdnem tam hledaná památka byla a pravděpodobně byla přemístěna. Tohle se prostě stává a to s železnou pravidelností. Přemístí vám obrazy, sochy nebo rovnou celé muzeum, darebáci. Průvodce vypadá přinejmenším jako trouba a turisté si myslí něco o neschopnosti. Takže milí cestovatelé věřte, že takto to občas chodí a uhlídat přesuny zajímavostí nezvládají ani malé, ani ty největší cestovky.

Čtěte také: S cestovkou či bez?

Chybí Horáček s Pažoutem. Jako vždy

Ručička na hodinkách se přibližuje k 11 – smluvené hodině odjezdu Kolem postává velká většina osazenstva autobusu. Někdo pije kávu a povídá si, jiný narychlo obědvá, další si prohlíží ulovené fotografie. Zatím se všichni usmívají.
Je 11:30. Stále čekáme. Úsměvy na tvářích zamrzají i těm nejtrpělivějším cestovatelům. Jako vždy chybí nějaký ten Horáček s Pažoutem, kterým čas a loajalita se skupinou nic neříká.

Zákazník, náš pán. Ať je 9:00 nebo 23:30

23:30 a telefon vyzvání a vyzvání. Jste úplně grogy a chcete mít alespoň do ranního kuropění trochu klidu. Zodpovědnost vám nedá spát a zvedáte sluchátko: „Haloooo, nejde nám otevřít pokoj. Prosím pomoc!“ Odhazujete noční oděv i krásné sny a vydáváte se vstříc řešení, poplatno heslu: Zákazník, náš pán.
I když je to k nevíře, klient si zaplatil a vyžaduje tudíž pozornost, tak i průvodce je jenom člověk. Na běžných poznávacích zájezdech je v zápřahu minimálně 15 hodin a to třeba 3 – 5 dní v kuse. Potřebuje zkrátka někdy vypnout, právě proto, aby mohl mít klienty celý pobyt rád.

Čtěte také: Desatero pro zdravé stravování na cestách

Pozor na pana Rozvraceče z rodu nespokojených a druhu nabubřelých

Pamatujete si na typy turistů. Na pana pohodáře Nováka a na Svačinářku Nejezchlebovou? Dnes vám představím pana Rozvraceče. Chvála bohu rasu turistu to velmi vzácnou. Jak ho poznáte? Do autobusu nastupuje zcela vždy v nabubřelé náladě. 20 stupňů polojasno, vypečená žebírka ani poloviční vstupné ho nedokáží rozveselit. Naopak. Co to je nové pořádky? Nic není tak, jak bylo slíbeno. Je věčně nespokojený a co víc – infikuje svými stesky další účastníky zájezdu.
Pozor na něj. Je nutné mu nastavit mantinely hned u schůdků autobusu a nedat mu žádnou šanci a na rozšíření nákazy na ostatní.

Chcete se zasmát? Čtěte také: Jak třídíme turisty...

Hádejte, kdo může za špatné počasí?

No samozřejmě, že váš průvodce. A to vždy a za každých okolností. Dejte mu to řádně sežrat, ať ví, že toto se na vaší dovolené přece nedělá!

Základní ingredience ideálního průvodce

Práce průvodce je pestrobarevná, zážitková, konfrontační, radostná i napjatá, ale rozhodně ne jednoduchá. Recept na ideálního průvodce neexistuje, ale kdybych jej mohla namíchat já osobě, tak bych do něj, kromě jiného, přisypala následující ingredience:

  • Vyzná se v dané lokalitě na 200%.
  • Zná historii a umí ji poutavě podat.
  • Umí se domluvit tamní nebo světovou řečí.
  • Je empatický a komunikativní.
  • Je organizačně zdatný a schopný improvizovat.
  • příjemné profesionální vystupování a reprezentativní vzhled.

A hlavně dosolit a dopepřit lásku k práci i k lidem. Jen tak si cestování užijete stejně jako on. A případná zaškobrtnutí pro vás budou pomyslnou třešničkou na dortu.

A protože dobrých průvodců není nikdy dost, tak nám napište. Zvláště, když jste se u článku nasmáli a v případě, kdy vám recept na ideálního průvodce chutná. Rádi vás uvítáme v našich řadách :-)

Hledáme totiž průvodce nevšedních cestovatelských zážitků.

Fotolia 106664345 XS

Facebook

Cestovatelský žurnál

Váš e-mail
(*)
Vepište svůj email
(*)
Neplatný vstup
zpracováním osobních údajů
Zaškrtněte pole prosím.

Uspořádejte si svůj zájezd