Cestovní kancelář Zájezd - školní a skupinové zájezdy a výlety bez starostí

Slovinsko

Cestovatelské perličky z návštěv Slovinska. Bílí koně Lipicáni, jeskyně UNESCO, moře i Alpy na jednom malém kousku země. Jeskyně Postojna a Skočjanské, přímořská letoviska Piraň, jezera Bled a Bohinj, Lublaň a moře.
 

Slovinsko 5560

Slovinsko 5258

Jeskyně Postojna – Postojnska jama
Fantastický komplex chodeb, galerií a sálů, překvapující řada krasových jevů a snadný přístup jsou hlavními důvody pro mimořádnou popularitu jeskyně Postojna ve Slovinsku, která již zaznamenala 35 milionů návštěv během 200 let.
Jeskyně Postojna je nejznámější turistická atrakce ve Slovinsku a jedna z největších krasových přírodních památek na světě.

Proč je jeskyně Postojna tak jedinečná?
Pouze v jeskyni Postojna se můžete pod nádhernými podzemními klenbami projet speciálním podzemním vláčkem, a to již dlouhých 140 roků. Tyto klenby vypadají jako zdobené lustry z krápníků a tvoří tak fantastické scenérie.

Z bývalých 300 metrů, které byly otevřeny pro veřejnost v roce 1818, mohou dnešní návštěvníci vidět během 1,5 hodiny dlouhé prohlídky turisticky upravenou délku, která se natáhla na 5 km.
Cesta přes jeskyně začíná na nástupišti jedinečného podzemního vláčku, kde zvláště v letním období převládá živý ruch. Zde začíná 3,7 km dlouhá železniční trať.

Ze začátku pěšky
Po celá léta mohli návštěvníci navštívit jeskyni pěšky. Když na jaře roku 1857 císařský pár Alžběta Bavorská a František Josef I. s doprovodem navštívil jeskyni, byla pro Alžbětu a její dámy zhotovena tři sametem potažená nosítka.
Protože nosítka nakonec nebyla použita, byla odložena pro nejbohatší návštěvníky jeskyně.

To bylo v době, kdy bylo okolí města nezadržitelně modernizováno. V roce 1857 se město Postojna připojilo k železniční trati s Vídní a Terstem, stejně tak jako se zbytkem světa. Počet návštěvníků jeskyně Postojna rostl v následujícím roce téměř dvojnásobně a rok poté ještě více. Zvýšený počet návštěvníků podnítil nutnost opět vyřešit vstup do jeskyně.
Velkou roli v obnově a rozvoji cestovního ruchu města Postojna hrál Slovinec Anton Globočnik z Sorodolski, který byl okresním hejtmanem Postojne a předsedou Výboru jeskyně Postojna od roku 1863. Během mnoha let (1863-1885) zavedl řadu novinek, které zmodernizovaly jeskyni Postojna a turistickou nabídku okolí. Mimo jiné byl inspirátorem podzemního vláčku.

Později jednokolejní dráha
V roce 1872 bylo instalováno elektrické osvětlení a byly položeny první koleje pro turistický vláček. Návštěvníkům byla nabízena jízda ve dvoumístném voze, který byl tlačen průvodci. Nicméně malý ručně ovládaný vlak nebyl vhodný pro četné jeskynní návštěvy.
Dlouho byla plánovaná motorová železniční doprava, avšak byla používaná až do roku 1924. V roce 1923 byl celý železniční systém zrekonstruován (první lokomotiva Montania č. 803 je již v důchodu v muzeu v Notranjasku, druhá – Montania S-10 č. 2004 je nyní postavena na plošině před vchodem do jeskyně).

Nyní na dvou tratích
Staré, benzínem poháněné lokomotivy, které byly použity v průběhu let, jsou již mimo provoz, protože díky jejich výfukovým plynům byl velmi špatný výhled v jeskyni. Při zahájení turistické sezony v roce 1957 byly staré lokomotivy nahrazený novými – elektrickými. V těchto letech se počet návštěvníků zvýšil neuvěřitelně.
Jednokolejní trať z předválečného období, pouze se dvěma výhybkami na celé trase, na které mohly být zároveň pouze 3 lokomotivy, způsobila s přibývajícími návštěvníky ještě větší nápor.
20. června 1964 byla slavnostně otevřena dvoukolejní dráha, se zastávkou u vchodu do jeskyně a konečnou zastávkou u východu z jeskyně – stanice Kalvárie. V roce 1968 byla postavena druhá fáze rekonstrukce – s napojením na Koncertní síň. Dvoukolejní dráha umožnila nerušený transport velkého počtu návštěvníků, kteří navštívili jeskyně Postojna v nadcházejících letech.

Facebook

Odebírat žurnál

Váš e-mail
(*)
Vepište svůj email
(*)
Neplatný vstup
zpracováním osobních údajů
Zaškrtněte pole prosím.

Uspořádejte si svůj zájezd